ما هوش مصنوعی را شکل می‌دهیم، هوش مصنوعی ما را شکل می‌دهد: بینش‌های کلیدی سمپوزیوم/نمایشگاه فناوری اطلاعات ۲۰۲۳

مقدمه

این گزارش به بررسی تأثیر و نقش حیاتی هوش مصنوعی در روابط انسان و ماشین می‌پردازد. این تغییرات، تهدیدها و فرصت‌هایی را برای سازمان‌ها به همراه دارد. گزارش با تأکید بر نقش مدیران فناوری اطلاعات (CIOs) در شکل‌دهی و استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌ها، تغییرات اساسی و تأثیرات گسترده هوش مصنوعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

ایده محوری گزارش

در این گزارش دو نوع اصلی هوش مصنوعی تشریح شده‌اند: هوش مصنوعی روزمره  (Everyday AI) که بر بهبود بهره‌وری و کاهش کارهای روزمره متمرکز است و هوش مصنوعی تحول‌آفرین یا تغییردهنده بازی (Game-changing AI) که قابلیت تغییر و ایجاد نوآوری‌های مهم را دارد و بر خلق فرصت‌های جدید و تغییر در مدل‌های کسب‌وکار متمرکز است.

همچنین، تأکید شده است که برای بهره‌برداری مؤثر از هوش مصنوعی، سازمان‌ها باید داده‌های خود را برای استفاده در هوش مصنوعی آماده کنند و اصول اخلاقی و امنیتی مناسبی را برای استفاده از این فناوری‌ها تعیین نمایند. گزارش همچنین راهنمایی‌هایی برای استفاده از هر دو نوع هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و بر اهمیت سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک در هر دو زمینه تأکید می‌کند.

چهار حوزه کاربرد اصلی هوش مصنوعی در سازمان‌ها
  1. بهبود بهره‌وری عملیات داخلی
  2. بهبود تعامل با مشتری
  3. خلق محصولات و خدمات جدید
  4. ایجاد قابلیت‌های هسته‌ای جدید
سه سناریوی سرمایه‌گذاری متناسب با سطح ریسک‌پذیری سازمان

الف) دفاع از موقعیت

ب) توسعه موقعیت 

ج) واژگون‌کردن موقعیت

سه پایه اساسی بهره‌برداری اثربخش از هوش مصنوعی
  1. ایجاد آمادگی امنیتی برای هوش مصنوعی
  2. آماده کردن داده‌های خود برای هوش مصنوعی
  3. ایجاد اصول آمادگی برای هوش مصنوعی
تهدیدها و فرصتهای هوش مصنوعی

تهدیدها:

– حملات سایبری جدید از طریق هوش مصنوعی

– کاهش شغل ها و جایگزینی با ماشین

– سوءاستفاده از داده‌ها

– ریسک‌های اخلاقی، اجتماعی و مالی ناشی از تصمیم‎های فناورانه

فرصت‌ها: 

– افزایش بهره‌وری در عملیات

– ارائه محصولات و خدمات جدید

– خلق مزیت رقابتی پایدار

– بهره‌برداری از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری

– خلق محصولات و خدمات جدید

– ایجاد تحول در مدل‌های کسب‌وکار

یافته‌های کلیدی

– هوش مصنوعی و به‌ویژه هوش مصنوعی مولد در حال تغییر رابطه انسان و ماشین بوده و نقش مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)  سازمان‎ها بسیار مهم است.

– تصمیم‏های مرتبط با فناوری، به‌ویژه هوش مصنوعی، پیامدهای اخلاقی، اجتماعی و مالی دارند.

– تیم‌های اجرایی، به‌ویژه مدیران عامل، انتظار دارند که مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)   هدایت فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را برعهده بگیرند.

– از قدرت هوش مصنوعی روزمره و هوش مصنوعی تغییردهنده بازی می‏توان برای مصارف «داخلی» و برای محصولات «خارجی» و مشتری‌دار استفاده کرد.

– مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)   باید با همکاری تیم اجرایی مشخص کند که استفاده از هوش مصنوعی در چه حوزه‌هایی مد نظر است (چهار فرصت استفاده از هوش مصنوعی):

+داخلی، هوش مصنوعی روزمره: افزایش بهره‌وری در بک آفیس (پشت صحنه سازمانی).

+خارجی، هوش مصنوعی روزمره: افزایش بهره‌وری در فرانت آفیس (صحنه تعامل با مشتریان).

+داخلی، هوش مصنوعی تحول‏آفرین: ایجاد قابلیت‌های اصلی جدید.

+خارجی، هوش مصنوعی تحول‏آفرین: ایجاد محصولات و خدمات کاملاً جدید.

توصیه‌های کلیدی به مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)

– هدایت تیم اجرایی با تعریف جاه‌طلبی هوش مصنوعی سازمان از نظر ریسک‌پذیری، بودجه و نقش استراتژیک؛

– بررسی فرصت‌ها و ریسک‌های استفاده از هوش مصنوعی در ۴ حوزه: عملیات داخلی، تعامل با مشتری، محصولات و خدمات جدید، و قابلیت‌های هسته‌ای جدید؛

– تسهیل پذیرش سریع و ایمن هوش مصنوعی مولد در ۱۲ ماه آینده با ایجاد آمادگی امنیتی برای هوش مصنوعی، آماده کردن داده‌ها برای هوش مصنوعی و پیاده‎سازی اصول آمادگی برای هوش مصنوعی.

سه اقدام اساسی که مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)   باید انجام دهند:

۱- تعریف اصول راهنما برای استفاده از هوش مصنوعی

۲- آماده سازی داده‌ها

۳- پیاده‌سازی آمادگی امنیتی استفاده از هوش مصنوعی

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری گزارش بر اهمیت تعیین استراتژی مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری مؤثر از آن تأکید دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است