ما هوش مصنوعی را شکل میدهیم، هوش مصنوعی ما را شکل میدهد: بینشهای کلیدی سمپوزیوم/نمایشگاه فناوری اطلاعات ۲۰۲۳
مقدمه
این گزارش به بررسی تأثیر و نقش حیاتی هوش مصنوعی در روابط انسان و ماشین میپردازد. این تغییرات، تهدیدها و فرصتهایی را برای سازمانها به همراه دارد. گزارش با تأکید بر نقش مدیران فناوری اطلاعات (CIOs) در شکلدهی و استفاده از هوش مصنوعی در سازمانها، تغییرات اساسی و تأثیرات گسترده هوش مصنوعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
ایده محوری گزارش
در این گزارش دو نوع اصلی هوش مصنوعی تشریح شدهاند: هوش مصنوعی روزمره (Everyday AI) که بر بهبود بهرهوری و کاهش کارهای روزمره متمرکز است و هوش مصنوعی تحولآفرین یا تغییردهنده بازی (Game-changing AI) که قابلیت تغییر و ایجاد نوآوریهای مهم را دارد و بر خلق فرصتهای جدید و تغییر در مدلهای کسبوکار متمرکز است.
همچنین، تأکید شده است که برای بهرهبرداری مؤثر از هوش مصنوعی، سازمانها باید دادههای خود را برای استفاده در هوش مصنوعی آماده کنند و اصول اخلاقی و امنیتی مناسبی را برای استفاده از این فناوریها تعیین نمایند. گزارش همچنین راهنماییهایی برای استفاده از هر دو نوع هوش مصنوعی ارائه میدهد و بر اهمیت سرمایهگذاری و مدیریت ریسک در هر دو زمینه تأکید میکند.
چهار حوزه کاربرد اصلی هوش مصنوعی در سازمانها
- بهبود بهرهوری عملیات داخلی
- بهبود تعامل با مشتری
- خلق محصولات و خدمات جدید
- ایجاد قابلیتهای هستهای جدید
سه سناریوی سرمایهگذاری متناسب با سطح ریسکپذیری سازمان
الف) دفاع از موقعیت
ب) توسعه موقعیت
ج) واژگونکردن موقعیت
سه پایه اساسی بهرهبرداری اثربخش از هوش مصنوعی
- ایجاد آمادگی امنیتی برای هوش مصنوعی
- آماده کردن دادههای خود برای هوش مصنوعی
- ایجاد اصول آمادگی برای هوش مصنوعی
تهدیدها و فرصتهای هوش مصنوعی
تهدیدها:
– حملات سایبری جدید از طریق هوش مصنوعی
– کاهش شغل ها و جایگزینی با ماشین
– سوءاستفاده از دادهها
– ریسکهای اخلاقی، اجتماعی و مالی ناشی از تصمیمهای فناورانه
فرصتها:
– افزایش بهرهوری در عملیات
– ارائه محصولات و خدمات جدید
– خلق مزیت رقابتی پایدار
– بهرهبرداری از هوش مصنوعی برای افزایش بهرهوری
– خلق محصولات و خدمات جدید
– ایجاد تحول در مدلهای کسبوکار
یافتههای کلیدی
– هوش مصنوعی و بهویژه هوش مصنوعی مولد در حال تغییر رابطه انسان و ماشین بوده و نقش مدیران فناوری اطلاعات (CIOs) سازمانها بسیار مهم است.
– تصمیمهای مرتبط با فناوری، بهویژه هوش مصنوعی، پیامدهای اخلاقی، اجتماعی و مالی دارند.
– تیمهای اجرایی، بهویژه مدیران عامل، انتظار دارند که مدیران فناوری اطلاعات (CIOs) هدایت فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی را برعهده بگیرند.
– از قدرت هوش مصنوعی روزمره و هوش مصنوعی تغییردهنده بازی میتوان برای مصارف «داخلی» و برای محصولات «خارجی» و مشتریدار استفاده کرد.
– مدیران فناوری اطلاعات (CIOs) باید با همکاری تیم اجرایی مشخص کند که استفاده از هوش مصنوعی در چه حوزههایی مد نظر است (چهار فرصت استفاده از هوش مصنوعی):
+داخلی، هوش مصنوعی روزمره: افزایش بهرهوری در بک آفیس (پشت صحنه سازمانی).
+خارجی، هوش مصنوعی روزمره: افزایش بهرهوری در فرانت آفیس (صحنه تعامل با مشتریان).
+داخلی، هوش مصنوعی تحولآفرین: ایجاد قابلیتهای اصلی جدید.
+خارجی، هوش مصنوعی تحولآفرین: ایجاد محصولات و خدمات کاملاً جدید.
توصیههای کلیدی به مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)
– هدایت تیم اجرایی با تعریف جاهطلبی هوش مصنوعی سازمان از نظر ریسکپذیری، بودجه و نقش استراتژیک؛
– بررسی فرصتها و ریسکهای استفاده از هوش مصنوعی در ۴ حوزه: عملیات داخلی، تعامل با مشتری، محصولات و خدمات جدید، و قابلیتهای هستهای جدید؛
– تسهیل پذیرش سریع و ایمن هوش مصنوعی مولد در ۱۲ ماه آینده با ایجاد آمادگی امنیتی برای هوش مصنوعی، آماده کردن دادهها برای هوش مصنوعی و پیادهسازی اصول آمادگی برای هوش مصنوعی.
سه اقدام اساسی که مدیران فناوری اطلاعات (CIOs) باید انجام دهند:
۱- تعریف اصول راهنما برای استفاده از هوش مصنوعی
۲- آماده سازی دادهها
۳- پیادهسازی آمادگی امنیتی استفاده از هوش مصنوعی
نتیجهگیری
نتیجهگیری گزارش بر اهمیت تعیین استراتژی مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی و ایجاد زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری مؤثر از آن تأکید دارد.